Tot mai des auzim astăzi faptul că motorina se scumpește de la o zi la alta, în toată Europa.
Ca să putem răspunde la o astfel de întrebare complexă am verificat informațiile ce duc la acest cumul de factori și am sumarizat datele și informațiile furnizate de experții din domeniul energiei, la nivel mondial.
Pentru început am făcut o analiză rapidă a prețurilor medii* la motorină din câteva țări europene: Spania, România, Slovenia, Ungaria și Cehia, pe site-ul DKV Mobility, la secțiunea Comparare prețuri medii.
O primă observație este că în luna august prețurile erau cu 7% până la 15% mai mari decât în iunie.
Ținând cont că transportul de mărfuri e într-o perioadă mai liniștită, nu te-ai fi așteptat la asta. Chiar și așa, prețurile la motorină sunt încă mai mici decât cele din ultima jumătate a lui 2022.
Hai să înțelegem ce s-a întâmplat și de ce.
Știm că jumătate din prețul motorinei îl reprezintă costul cu petrolul**, așa că am început de aici.
Ați observat deja că prețul petrolului Brent a urcat de la 71 usd/baril în iunie până la 95 usd/baril în septembrie 2023. Așadar a crescut cu 30%! Cu siguranță, creșterea prețului petrolului are un rol important în faptul că motorina e mai scumpă.
Prețul petrolului crește de obicei din două motive: când cererea este mare sau când oferta de petrol este redusă.
Să vedem cum a evoluat cererea de petrol.
Potrivit ultimului raport de la International Energy Agency (IEA), cererea mondială de petrol continuă să crească, cu 2,2 milioane de barili pe zi în 2023. Iar principalii factori ai creșterii sunt revenirea consumului din China, un necesar mai mare de combustibil pentru aviație și de materie primă pentru petrochimie.
Ca pondere, conform IEA, „China pare să fie responsabilă pentru 75% din creșterea cererii mondiale de petrol din acest an”.
Să ne uităm acum la oferta de petrol.
IEA spune că producția OPEC+ a scăzut cu 2 milioane de barili pe zi, dar Iran a început să producă mai mult petrol, așa că pierderile au fost compensate parțial. Cu toate acestea, experții IEA cred că, din cauza prelungirii perioadei de reducere a producției de petrol de către Arabia Saudită și Rusia, ne vom confrunta cu o lipsă de petrol pe piață până la sfârșitul anului.
Să revenim la motorină.
În afară de costul petrolului, prețul motorinei include și cheltuielile de rafinare, distribuție și taxe. Potrivit raportului IEA, în august, rafinăriile au avut cele mai mari marje din ultimele opt luni. Cu toate că s-au străduit să facă față cererii în creștere, în special pentru produse ca motorina și combustibilul de aviație, producția nu a crescut semnificativ.
În concluzie, motorina s-a scumpit pe fondul creșterii prețului petrolului și a capacității limitate a rafinăriilor de mărire a producției. E o perioadă agitată în industria petrolului și asta se vede la pompă.
Totuși transportatorii au la îndemână instrumente smart care să-i ajute să facă față scumpirii motorinei.
De exemplu, cu ajutorul aplicației Kopilot, pot planifica rutele astfel încât să găsească cea mai ieftină stație de alimentare de pe orice rută de transport din Europa.
Simplu. Sigur. Smart.
* fără TVA și acciză recuperabilă
** Conform EIA – “Costul petrolului a reprezentat aproximativ 50% din media lunară a prețului cu amănuntul al motorinei din SUA în perioada 2003-2022.”