Top news

< ÎNAPOI

Cu cât s-au majorat taxele de drum în Europa și ce urmează?

Cu cât s-au majorat taxele de drum în Europa și ce urmează?

SHARE THIS ARTICLE

Implementarea Directivei 1999/62/EC nu mai este o noutate pentru profesioniștii din transportul internațional. Taxarea CO2, cum este cunoscută astăzi, a devenit realitate în decembrie 2023 când a fost introdusă în Germania. De atunci și până acum, am văzut creșteri substanțiale ale taxelor de drum. Și, acesta este doar începutul schimbărilor la nivel european.

Contextul schimbărilor

Pentru că transportul rutier este responsabil pentru ~ 27% din totalul emisiilor de CO2 din UE, Parlamentul European și Comisia Europeană au adoptat modificări ale Directivei 1999/62/EC pentru a reduce emisiile de CO2 cu 30% până în 2030.

Pentru atingerea acestui obiectiv, Europa va trece gradual la sistemul de taxare pe kilometru cu adăugarea componentei CO2 în tariful de drum. 

Se introduc 5 clase de taxare în funcție de emisiile de CO2. Clasa 1 are tariful cel mai mare, iar clasa 5, cea mai puțin poluantă, tariful cel mai mic. 

Ce taxe de drum au crescut în 2024?

De la finalul anului trecut am asistat la 2 tipuri de majorări ale taxelor de drum:

  1. Cele uzuale, ce au loc anual și în general indexează tarifele cu rata inflației. Mai multe țări au avut astfel de majorări – Belgia (+3.7%) , Polonia (+ 16%), Franța (+3%), Italia (+2,3%), Spania (între 5% și 6.6%), Portugalia (+2.1%), tunelurile Frejus și Mont Blanc (+5%).
  2. Cele generate de implementarea sistemului de taxare CO2 – în Germania (+ 82%), Austria (+7,4%), Ungaria (~ + 45%), Cehia (+ 13%).

Majorari taxe drum Europa

Ce modificări urmează?

În Germania, de la 1 iulie 2024 se vor introduce taxe de drum pentru vehiculele de peste 3.5 tone. Impactul în costuri va fi important pentru această categorie de vehicule, care în prezent sunt scutite de taxe. 

Tot de la 1 iulie 2024 au fost anunțate majorări ale tarifelor din regiunile Flandra si Bruxelles, în medie cu 3,12%

Danemarca va înlocui vinieta cu sistemul de taxare pe kilometru de la 1 Ianuarie 2025.

Suedia va trece și ea la sistemul de taxare pe kilometru în 2025.

În martie 2025 vor fi publicate informații despre sistemul de taxare TollRo ce va fi implementat în România la începutul anului 2026. Și aici vom vedea o schimbare a planului de tarifare, prin trecerea de la vinietă la tarif pe kilometru. 

Tot din 2026 va trece și Olanda la sistemul de taxare pe kilometru, cu o componentă de taxare CO2.

De altfel până în 2030 toate statele europene trebuie să treacă la sistemul de taxare cu o componentă CO2. Singurele excepții le reprezintă statele unde autostrăzile sunt concesionate unor companii private, precum Franța și Italia. Aici implementarea va fi amânată pentru momentul expirării contractelor concesionarilor, după 2032.

 

Urmatoarele schimbari taxe drum Europa

Cum puteți diminua impactul în costuri al acestor schimbări ?

Obțineți discounturi la plata taxelor de drum

O parte dintre operatorii taxe de drum oferă discounturi la plata taxelor de drum, spre exemplu în Croația clienții Smart Diesel DKV pot beneficia de o reducere de până 45% din valoarea taxelor de drum plătite. 

Alte exemple sunt tunelele Frejus și Mont Blanc, unde clienții beneficiază de 2 reduceri: una pe loc, de 20% din costul traversării tunelurilor și încă una anual, de până la 13% din sumele plătite în acel an. 

Discountul oferit de Autostrada Italia este și el un beneficiu important, de care se bucură anual transportatorii care aderă la DKV Consorzio. Membrii DKV Consorzio fac economii de mii de euro anual l taxele de drum din Italia.

Reclamați sumele de tipul “ruta cea mai lungă” cu ajutorul furnizorului de taxe de drum

În Franța și Italia, ca urmare a faptului că sistemele de taxare de pe autostrăzi sunt învechite, apar uneori niște erori de taxare denumite „cea mai lungă rută” prin care transportatorul, indiferent de furnizorul de aparat de bord, plătește taxe de drum mai mult decât ar trebui. Clienții Smart Diesel DKV beneficiază de un serviciu exclusiv prin care le reclamăm în numele lor și recuperăm astfel sume importante de la concesionarii autostrăzilor din Franța și Italia.

În ultimii 3 ani am recuperat pentru clienții noștri numai din aceste două țări peste 316.000 euro, sume ce ar fi reprezentat pierderi pentru transportatori dacă nu am fi făcut aceste acțiuni de reclamare.

Recuperați TVA -ul și acciza

Din cauza presiunii din ce în ce mai mare pe creditare și cashflow, recuperarea sumelor de TVA și a accizelor din Europa a devenit o adevărată “barca de salvare” pentru unele companii de transport. Prin parteneriatul cu Remobis, Smart Diesel DKV oferă clienților săi o soluție de recuperare imediată a TVA-ului direct pe aceeași factură. Fără să fie nevoie să resimtă barierele lingvistice, pe cele birocratice sau termenele depășite de încasare, clienții Smart Diesel DKV doar se bucură de recuperarea sumelor de TVA sau din accize pentru toate țările în care aceștia au înregistrat cheltuieli.

Alte știri despre In Europa

You cannot copy content of this page