Ce este combustibilul HVO
HVO100 este un combustibil diesel sintetic obținut prin hidrotratarea uleiurilor vegetale și a deșeurilor organice, rezultând un carburant parafinic 100% regenerabil. Are proprietăți chimice foarte asemănătoare cu motorina convențională, permițând utilizarea sa în motoarele diesel existente fără modificări.
Un avantaj major al HVO100 este impactul redus asupra mediului: arde cu emisii poluante mai scăzute și oferă până la ~90% reducere a emisiilor de CO₂ pe întreg ciclul de viață comparativ cu dieselul fosil.
În plus, poate fi utilizat atât în forma sa pură (HVO100) cât și în combinații cu diesel tradițional (HVO20 sau HVO30).
Diferențe tehnice de reținut între diesel și HVO
Proprietate | Diesel standard | HVO |
Putere cuplu motor | Referință, performanță normală | Nici o diferență sesizabilă |
Accelerație | Referință, performanță normală | Similar (ardere eficientă, nivel de cetan ridicat) |
Autonomie cu un plin | Referință, 3000 km | ⬇️2-5% |
Pornire la rece | Bună (cu motorină de iarnă) | Foarte bună (nivel de cetan ridicat) |
Funcționare motor | Referință (zgomot și vibrații normale) | Lină și curată, mai puține vibrații |
Fum de eșapament | Gri, miros diesel caracteristic | Mai curat, fum aproape inexistent, miros redus |
Consum, costuri și emisii
Din perspectiva șoferului, modul de condus și performanțele camionului pe HVO sunt asemănătoare cu cele pe motorină. Nu necesită o perioadă de tranziție sau “adaptare” din partea șoferului.
Consumul unui camion care funcționează cu HVO este aproape identic cu cel pe diesel. Atât un studiu ADAC cât și unul realizat de cleanaway.com au identificat o diferență neglijabilă în consum între HVO și diesel.
Principalul aspect unde HVO diferă de motorina standard este costul per litru. Diferența, totuși, nu este una semnificativă.
În cel mai recent webinar IRU, a fost anunțat că prețul mediu al HVO100 a scăzut față de primul trimestru al anului 2025. În plus, prețul HVO a fost și mai stabil decât prețul motorinei în aceeași perioadă.
Chiar dacă HVO este, în general, mai scump decât motorina convențională, acesta poate oferi un avantaj semnificativ în demonstrarea practicilor sustenabile de transport către clienți și stakeholderi.
Utilizarea HVO ca și combustibil primar s-a dovedit că reduce cu până la 90% din emisiile de gaze de seră. În plus, produce mai puțin zgomot la momentul arderii de către motor, mai puțin fum, miros și mai puține emisii de CO2 prin comparație cu motorina.
Unde puteți alimenta cu HVO
În rețeaua europeană DKV Mobility se regăsesc în acest moment peste 3.500 de stații de HVO. Harta completă a stațiilor o regăsiți AICI.
Cele mai multe stații sunt în Spania, Italia și Suedia.
Dacă sunteți interesat să începeți alimentarea flotei dumneavoastră cu HVO, vă încurajăm să ne contactați folosind formularul de mai jos. Revenim cu un răspuns cât de curând posibil.